Identyfikator | Dz.U.2016.821 | |
---|---|---|
Data wydania | 2016-06-08 | |
Data publikacji | 2016-06-09 | |
Data wejścia w życie | 2016-06-10 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie | |
Organ wydający | Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji | |
Status | Obowiązujący |
§ 16. Plany zewnętrze składają się:
1) ze strony tytułowej;
2) z części opisowej w formie dokumentu tekstowego, tabelarycznego, schematów,
zestawień i wykazów;
3) z map wraz z legendą.
§ 17. 1. Część opisowa składa się z części ogólnej i części szczegółowej.
2. Część ogólna obejmuje:
1) charakterystykę zagrożeń pożarowych, wybuchowych i toksycznych wynikających
ze stosowanych w zakładzie technologii produkcji, przetwarzania, transportu
i magazynowania substancji niebezpiecznych;
2) wykaz scenariuszy zawartych w planie zewnętrznym;
3) charakterystykę scenariuszy zawartych w planie zewnętrznym, w których
zamieszcza się istotne parametry określające skutki dla ludzi, środowiska
i mienia oraz zasięgi ich oddziaływania z ich graficznym zobrazowaniem;
4) zasady i sposoby informowania oraz ostrzegania ludności o zagrożeniach
i postępowaniu na wypadek wystąpienia zagrożeń, przygotowane z uwzględnieniem
planów opracowanych na podstawie przepisów o zarządzaniu kryzysowym.
3. Część szczegółowa obejmuje w szczególności:
1) dla każdego scenariusza zawartego w planie zewnętrznym informacje zawierające:
a) szczegółową charakterystykę zagrożeń z uwzględnieniem zestawienia
parametrów charakteryzujących poszczególne strefy zagrożeń, dla różnych
czynników zagrożeń, wynikające ze szczególnej charakterystyki zagrożeń,
z uwzględnieniem potencjalnych zdarzeń o charakterze efektu domina zarówno
w zakładzie, jak i poza zakładem,
b) zestawienie sił i środków niezbędnych do realizacji działań ratowniczych
i innych zadań w zakresie ograniczania i usuwania skutków poważnej awarii
przemysłowej, w tym wielkość i rodzaj sił i środków poszczególnych
podmiotów, z wyłączeniem sił i środków przewidzianych do realizacji zadań
w tym samym czasie, ujętych w planie wewnętrznym,
c) wykaz specjalistów do spraw ratownictwa i ekspertów do spraw zagrożeń
według dziedzin ratownictwa,
d) ustalenia z prowadzącym zakład dotyczące realizacji działań ratowniczych
i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej
na terenie zakładu;
2) organizację łączności;
3) sposób współdziałania służb, podmiotów i instytucji zaangażowanych
w realizację działań ratowniczych i innych zadań w zakresie usuwania skutków
poważnej awarii przemysłowej poza terenem zakładu, w tym ze służbami zakładu;
4) sposób postępowania w przypadku przewidywania wystąpienia transgranicznych
skutków poważnej awarii przemysłowej, w tym w szczególności:
a) powiadamianie właściwych służb kraju zagrożonego transgranicznymi skutkami
poważnej awarii przemysłowej o skali zagrożenia i możliwych skutkach tej
awarii,
b) współdziałanie służb ratowniczych podczas usuwania skutków tej awarii;
5) sposób powiadamiania właściwych organów, ludzi i sąsiednich zakładów lub
obiektów, niebędących zakładami o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii
przemysłowej, w tym zarządców infrastruktury kolejowej, zarządców dróg
i zarządzającego lotniskiem, o wystąpieniu poważnej awarii przemysłowej,
której skutki mogą wykroczyć poza teren zakładu;
6) informacje dotyczące działań podejmowanych przez właściwe organy w celu
ograniczenia skutków poważnej awarii przemysłowej dla ludzi i środowiska;
7) sposób przywracania środowiska do stanu poprzedniego, w tym:
a) sposób wykorzystania zasobów zakładu,
b) wykaz podmiotów przewidzianych do realizacji zadań oraz zasady ich
powiadamiania o zdarzeniu.
4. Zasady i procedury przyjmowania ostrzeżeń, alarmowania i wzywania pomocy oraz ochrony ludności są określone w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej i systemu powiadamiania ratunkowego i przygotowywane zgodnie z planami zarządzania kryzysowego, sporządzonymi na podstawie przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym, odpowiednio dla gminy, powiatu i województwa.
§ 18. Mapy zawierają w szczególności:
1) zasięgi poszczególnych stref zagrożenia wynikające ze scenariusza zawartego
w planie zewnętrznym;
2) dane z bazy danych obiektów topograficznych (BDOT 10k), z uwzględnieniem:
a) sieci wodnej,
b) sieci komunikacyjnej,
c) sieci uzbrojenia terenu,
d) pokrycia terenu,
e) budynków, budowli i urządzeń,
f) kompleksów użytkowania terenu,
g) terenów chronionych,
h) jednostek podziału terytorialnego,
i) innych obiektów;
3) dane z bazy danych obiektów ogólnogeograficznych (BDOO), niezbędne
do planowania działań ratowniczych i innych zadań w zakresie usuwania skutków
poważnej awarii przemysłowej;
4) informacje o ludności i demografii na podstawie danych Głównego Urzędu
Statystycznego lub na podstawie danych Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL), niezbędne do planowania działań ratowniczych
i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej;
5) dane Państwowej Straży Pożarnej niezbędne do planowania działań ratowniczych
i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej,
w szczególności:
a) dane o jednostkach ochrony przeciwpożarowej,
b) dane dotyczące służb i podmiotów współdziałających z Państwową Strażą
Pożarną,
c) dane dotyczące przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę,
d) punkty przyjęcia sił i środków podmiotów ratowniczych oraz podmiotów
współdziałających z Państwową Strażą Pożarną, dysponowanych do działań
spoza powiatu lub województwa.
§ 19. Wzór strony tytułowej zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, o której mowa w § 16 pkt 1, jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.
Rozdział 4