Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 8 czerwca 2016 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze 1),2)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2016.821
Data wydania 2016-06-08 
Data publikacji 2016-06-09 
Data wejścia w życie 2016-06-10
Rodzaj aktu Rozporządzenie 
Organ wydający Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji 
Status Obowiązujący
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 3
Plany zewnętrzne

    

        § 16. Plany zewnętrze składają się:
1) ze strony tytułowej;
2) z części opisowej w formie dokumentu tekstowego, tabelarycznego, schematów,
     zestawień i wykazów;
3) z map wraz z legendą.

        § 17. 1. Część opisowa składa się z części ogólnej i części szczegółowej.
        2. Część ogólna obejmuje:
1) charakterystykę zagrożeń pożarowych, wybuchowych i toksycznych wynikających
     ze stosowanych w zakładzie technologii produkcji, przetwarzania, transportu
     i magazynowania substancji niebezpiecznych;
2) wykaz scenariuszy zawartych w planie zewnętrznym;
3) charakterystykę scenariuszy zawartych w planie zewnętrznym, w których
     zamieszcza się istotne parametry określające skutki dla ludzi, środowiska
     i mienia oraz zasięgi ich oddziaływania z ich graficznym zobrazowaniem;
4) zasady i sposoby informowania oraz ostrzegania ludności o zagrożeniach
     i postępowaniu na wypadek wystąpienia zagrożeń, przygotowane z uwzględnieniem
     planów opracowanych na podstawie przepisów o zarządzaniu kryzysowym.
        3. Część szczegółowa obejmuje w szczególności:
1) dla każdego scenariusza zawartego w planie zewnętrznym informacje zawierające:
     a) szczegółową charakterystykę zagrożeń z uwzględnieniem zestawienia
          parametrów charakteryzujących poszczególne strefy zagrożeń, dla różnych
            czynników zagrożeń, wynikające ze szczególnej charakterystyki zagrożeń,
            z uwzględnieniem potencjalnych zdarzeń o charakterze efektu domina zarówno
            w zakładzie, jak i poza zakładem,
     b) zestawienie sił i środków niezbędnych do realizacji działań ratowniczych
             i innych zadań w zakresie ograniczania i usuwania skutków poważnej awarii
            przemysłowej, w tym wielkość i rodzaj sił i środków poszczególnych
            podmiotów, z wyłączeniem sił i środków przewidzianych do realizacji zadań
            w tym samym czasie, ujętych w planie wewnętrznym,
     c) wykaz specjalistów do spraw ratownictwa i ekspertów do spraw zagrożeń
             według dziedzin ratownictwa,
     d) ustalenia z prowadzącym zakład dotyczące realizacji działań ratowniczych
             i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej
            na terenie zakładu;
2) organizację łączności;
3) sposób współdziałania służb, podmiotów i instytucji zaangażowanych
     w realizację działań ratowniczych i innych zadań w zakresie usuwania skutków
     poważnej awarii przemysłowej poza terenem zakładu, w tym ze służbami zakładu;
4) sposób postępowania w przypadku przewidywania wystąpienia transgranicznych
     skutków poważnej awarii przemysłowej, w tym w szczególności:
     a) powiadamianie właściwych służb kraju zagrożonego transgranicznymi skutkami
              poważnej awarii przemysłowej o skali zagrożenia i możliwych skutkach tej
            awarii,
     b) współdziałanie służb ratowniczych podczas usuwania skutków tej awarii;
5) sposób powiadamiania właściwych organów, ludzi i sąsiednich zakładów lub
     obiektów, niebędących zakładami o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii
     przemysłowej, w tym zarządców infrastruktury kolejowej, zarządców dróg
     i zarządzającego lotniskiem, o wystąpieniu poważnej awarii przemysłowej,
     której skutki mogą wykroczyć poza teren zakładu;
6) informacje dotyczące działań podejmowanych przez właściwe organy w celu
     ograniczenia skutków poważnej awarii przemysłowej dla ludzi i środowiska;
7) sposób przywracania środowiska do stanu poprzedniego, w tym:
     a) sposób wykorzystania zasobów zakładu,
     b) wykaz podmiotów przewidzianych do realizacji zadań oraz zasady ich
             powiadamiania o zdarzeniu.
        4. Zasady i procedury przyjmowania ostrzeżeń, alarmowania i wzywania pomocy oraz ochrony ludności są określone w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej i systemu powiadamiania ratunkowego i przygotowywane zgodnie z planami zarządzania kryzysowego, sporządzonymi na podstawie przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym, odpowiednio dla gminy, powiatu i województwa.

        § 18. Mapy zawierają w szczególności:
1) zasięgi poszczególnych stref zagrożenia wynikające ze scenariusza zawartego
     w planie zewnętrznym;
2) dane z bazy danych obiektów topograficznych (BDOT 10k), z uwzględnieniem:
     a) sieci wodnej,
     b) sieci komunikacyjnej,
     c) sieci uzbrojenia terenu,
     d) pokrycia terenu,
     e) budynków, budowli i urządzeń,
     f) kompleksów użytkowania terenu,
     g) terenów chronionych,
     h) jednostek podziału terytorialnego,
     i) innych obiektów;
3) dane z bazy danych obiektów ogólnogeograficznych (BDOO), niezbędne
     do planowania działań ratowniczych i innych zadań w zakresie usuwania skutków
     poważnej awarii przemysłowej;
4) informacje o ludności i demografii na podstawie danych Głównego Urzędu
     Statystycznego lub na podstawie danych Powszechnego Elektronicznego Systemu
     Ewidencji Ludności (PESEL), niezbędne do planowania działań ratowniczych
     i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej;
5) dane Państwowej Straży Pożarnej niezbędne do planowania działań ratowniczych
     i innych zadań w zakresie usuwania skutków poważnej awarii przemysłowej,
     w szczególności:
     a) dane o jednostkach ochrony przeciwpożarowej,
     b) dane dotyczące służb i podmiotów współdziałających z Państwową Strażą
             Pożarną,
     c) dane dotyczące przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę,
     d) punkty przyjęcia sił i środków podmiotów ratowniczych oraz podmiotów
             współdziałających z Państwową Strażą Pożarną, dysponowanych do działań
            spoza powiatu lub województwa.

        § 19. Wzór strony tytułowej zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, o której mowa w § 16 pkt 1, jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.
Rozdział 4

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
nowe uchylone zmiana